Akut vattenläcka i vältrafikerade Söderledstunneln

Publicerad: 13 oktober, 2020

Den 24:e september fick Peter Rydegård, arbetsledare på SVOA Ledningsnät, in en anmälan om en akut vattenläcka i vältrafikerade Söderledstunneln i Stockholm som riskerade att underminera vägen. Det blev startskottet för en professionell insats med reparation av läckan fram till morgonen dagen därpå.

- Med gott samarbete och positiv stämning i arbetsgruppen löstes incidenten, säger Peter.

 

Först ut på plats efter anmälan var Robert Fredholm och Kjell Karlsson på Ledningsnät för att utföra en läcksökning., men på en så vältrafikerad väg, i anslutning till en populär tunnel mitt i stan, krävdes dock en omdirigering av trafiken för att man ens skulle ha möjlighet att ta sig in i tunneln. Det löste sig tack vare att Trafik Stockholm och Trafikontoret tog ut så kallat TMA Fordon, så att Robert och Kjell på ett så säkert sätt kunde påbörja sitt arbete med läcksökningen. När läckaget var lokaliserat stängde man av själva vattenledningen för att därefter påbörja reparationen av ledningen. 

På kvällen var man sedan tvungen att stänga av tunneln helt i södergående riktning innan planerad starttid till klockan 21, eftersom Trafikkontoret var oroade över risken för att bilar och tunga fordon skulle köra ner i ett slukhål och orsaka ännu mer kaos i situationen. 

- Det var tur för oss, för då fick vi också någon timme mer för att kunna påbörja själva reparationsarbetet vilket var ett koordineringsarbete i sig eftersom det först blev totalt kaos i trafiken och där vi hade bekymmer med att ens komma till platsen för läckan, säger Peter Rydegård. 

Läckan i tunneln var mer eller mindre en standardläcka som personalen på SVOA Ledningsnät var snabbt på plats för att hantera, däremot var omständigheterna runt omkring inte lika standard. I en tunnel är arbetsmiljön dammig och fylld av avgaser. Dessutom blir tidsramen för när arbetet ska vara klart snävare, sett till att biltrafiken på denna kraftigt belastade led ständigt behöver rulla på. 

- Trots att vi hade stängt av vägen kom det ändå förbi taxichaufförer och andra bilister mitt i natten som försökte åka igenom tunneln, säger Peter. 

Asfalteringen av en 50 kvm stor och 20 cm tjock yta inne i tunneln efter genomförd reparation var ett annat tidkritiskt moment som riskerade att skjuta upp tiden man satt för att släppa på trafiken igen. För i samband med att SVOA höll på att asfaltera den uppgrävda vägen, behövdes plötsligt mer asfalt för att täcka igen hålet. Men då var asfalten slut. 

- Det var ett maskinfel hos asfaltverket i Västberga som gjorde att verket inte kunde leverera någon asfalt just vid det tillfället, så det var lite stressigt med tanke på att vi då dessutom hade en maxtid för när arbetet skulle vara klart och trafiken skulle släppas på samma morgon klockan 7, säger Peter. 

Som tur var löste sig den kortvariga asfaltskris och SVOA-jouren kunde slutföra arbetet med att täcka igen den öppna ytan utan att behöva använda sig av grus som inte är särskilt optimalt. 

- Trots tungt nattarbete under speciella omständigheter, löste man incidenten med gott samarbete och positiv stämning i arbetsgruppen. Dessutom fick vi arbeta under tak hela natten, det är inte dumt. Så med det, bra jobbat alla inblandade, avslutar Peter.